Net on Net

Har ni sett Net on Nets reklam?

Här är den i alla fall.

Nu har jag varit där, och jag kan intyga att de överdriver bara lite grann i filmen.
Jag startade från T-Centralen och åkte ut till Fittja. Där skulle jag ta en buss, vilket jag också gjorde. Jag steg av bussen precis framför ett stort hus med östra Sveriges största neonskylt på. Skylten sa "Net on Net Lagershop".
Det var bara ett problem.
Det fanns ingen entré.
Vad skulle jag göra? Plötsligt fick jag syn på en kille som verkade veta vart han skulle. Jag bestämde mig att följa efter. Så här i efterhand så inser jag ju att med tanke på det ruffiga industriområdet så hade han lika gärna kunnat vara på väg mot en uppgörelse i undre världen, men jag hade tur,
Killen smet runt hörnet och in genom en dörr som knappt syntes med blotta ögat. Jag slank efter. Innanför dörren låg en hall som såg helt övergiven ut. Inga pedagogiska pilar som visade vägen eller någonting. Längst bort såg jag hur min föregångare äntrade en rulltrappa. Jag äntrade efter.
Jag passerade plötsligt en frisörsalong. Vem kommer på att öppna frisörsalong i ett näst intill övergivet hus i ett industriområde?
Och så till slut så uppenbarade sig Net on Net Lagershop!
Och det var verkligen en Lagershop. När man väl kommit in så fick man gå längre än jag någonsin gått på IKEA, mellan oändliga lagerhyllor som endast sporadiskt belamrades med varor. Det var nästan lite öststatskänsla över alltihop. Det kändes urplockat. Inga expediter syntes till någonstans.

Mitt mål var TV-avdelningen. Väl framme hittade jag vad jag var ute efter. Jag hade studerat deras hemsida i förväg och bestämt mig för en Samsung-modell. Anledningen till att jag tagit mig ut till själva lagershopen var att jag dels hoppades kunna få se TV:n i verkligheten, dels att det kanske gick lite snabbare med leveransen. Jag äger ju ingen bil, så jag var i behov av frakthjälp. Det fanns ingen uppackad TV att titta på, och inte heller här några expediter att rådfråga. Jag vandrade snällt vidare.

Efter en låååång promenad kom jag fram till vad som verkade vara en informationsdisk. Där stod det en kille i Net on Net-uniform och halvöppen mun. Han var lite lik Darin, faktiskt. Jag gick fram till honom.
"Hejsan, jag skulle vilja köpa en TV!"
"Jaha", sa han och såg oförstående ut (och blev på så vis ännu mer lik Darin).
Undrar vem som höll i hans säljarkurs, tänkte jag.
"Ja, jag har spanat in en modell som jag hade hoppats på att kunna titta närmare på om jag åkte ut hit, men så verkar det inte fungera på en Lagershop", fortsatte jag.
"Nä, inte riktigt!" svarade Darin.
"Nå, hur fungerar det då? Jag skulle behöva hjälp med frakten eftersom jag inte har bil."
"Vi har lånesläp!" sa Darin och sken upp.
"Det var ju roligt att höra", medgav jag, "men det hjälper tyvärr inte eftersom jag som sagt inte har någon bil."
"Det lättaste är att beställa via internet!" föreslår Darin och pekade på en av många datorterminaler som stod bredvid honom med Net on Nets hemsida uppe.
"Jaha", sa jag glatt och gick bort till en av dem.
"Fast det är bäst att man gör det hemifrån, eftersom de här terminalerna är låsta till Net on Nets sidor!" fortsatte Darin.
"Med andra ord är det helt meningslöst att besöka denna affär om man inte har bil?" summerade jag.
"Ja, faktiskt!" sa Darin och fyrade av ett ack så försenat säljleende.

Efter en långpromenad för att ta mig ut ur affären, en till för att komma ut ur huset (under vilken jag faktiskt gick vilse en liten stund), en lång väntan på att den där bussen skulle komma förbi  nästa gång samt en smärre resa med två byten så kom jag hem, satte mig vid datorn och gick på Net on Net på riktigt.
Det tog trettio sekunder, sedan var allt klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0