Ännu en popularitetstävling

Tradera är fullkomligt livsfarligt. Men den här historien börjar inte där.
Den här historien börjar, likt Narnia-sagorna, med en garderob.
Garderoben stod hemma hos en med-Scrabblerska och den innehöll inga kläder alls, men inte heller någon sagovärld med talande djur. Nej, den innehöll sällskapsspel. Jag blev genast avundsjuk, tänk att ha en hel garderob med sällskapsspel!
En vacker dag i höstas fick jag ett SMS från en annan med-Scrabblerska som frågade mig om jag ville ha några sällskapsspel som hon annars tänkte slänga. Naturligtvis ville jag det. Och så föddes idén om att samla sällskapsspel. En hel garderob full!

Nåväl, nu är hör och häpna garderoben full. Att det gick så fort kan jag tacka Tradera. Det är en guldgruva när det gäller det mesta, däribland spel av alla slag. För er som inte upptäckt det ännu; så här går det i korthet till:
Du loggar in på Tradera och bläddrar dig fram genom ett väldigt välstrukturerat kategorisystem. Hittar du något lämnar du ett maxbud, d v s den summa du är beredd att som mest betala för prylen. Prylen ligger ute en viss tid och när tiden går ut så får högstbjudande köpa den för en krona mer än näst högsta budet var. Köparen får ett mail, antingen från Tradera eller från säljaren, som instruerar hur pengarna ska betalas och när säljaren fått pengarna så skickas varan hem till köparen. Sedan, när alla fått sina pengar och varor så kommer det som tydligen är viktigast av allt i hela världen. Omdömet!
Man måste nämligen gå in och skriva vad man tyckte om motparten i affären. Det är inte världens lättaste sak för en som jag, som får prestationsångest inför att skriva sanningsenligt och ärligt. Dessutom vill man ju inte upprepa sig, det vore alldeles för klyschigt! Vid ett tillfälle hade jag köpt fyra olika spel av en och samma säljare. Jag var tvungen att gå in och ge fyra fritextomdömen om henne. Naturligtvis kunde jag ju inte skriva "Bra affär!" fyra gånger och trycka på Spara. Nej, jag satt och slet mina grå celler för att komma på fyra hyfsat åtskilda kategorier inom ämnet "Försäljning och Kommunikation" som jag kunde uttala mig positivt om i hennes fall. Som tur var hade hon varit både samarbetsvillig, trevlig, sanningsenlig och duktig på att paketera. Annars hade jag legat illa till....
Varför ska allt utvärderas i dagens samhälle? Kommer Tradera att kontakta mig om ett halvår och föreslå tid för utvecklingssamtal också?

Vissa blir alldeles besatta av de här omdömena. I en annons för ett spel som jag var mycket intresserad av hade säljaren skrivit in att "om ni inte tänker ge mig något positivt omdöme så är det ingen idé att ni lägger ett bud på mina auktioner!" Det spelet kommer säkert ut till försäljning någon mer gång, med en säljare som inte har rabies.

Jag har inte fått tillfälle (kors i taket!) att ge ett negativt omdöme ännu, det mesta har flutit oväntat smidigt, och min postkille nere i videobutiken är nog ganska nyfiken på varför jag får så mycket paket hela tiden. Men nu är det förmodligen dags. Jag ropade in ett riktigt fräscht Monopol-spel (med metallpjäser, tack så mycket) för ynka 200 SEK och fick följande mail från säljaren:

"Jag vill att du skickar mej ett meil, på att du fått vinnarmeilet av
mej..kontakta mej direkt, så jag vet att du fått vinnarmeilet..Jag har på
senare tid varit tvungen att lämna tre Negativa omdömen..därför skriver jag
till alla som vunnit auktioner av mej,titta hur lång betalningstiden är på
Auktionen du har vunnit...hör av dej,det är bättre än att inte höra av
sej..många hör av sej långt efter betalninstiden gått ut..men då är det för
sent..då har jag redan lämnat negativt omdöme...detta är inget tjat
det är ren sanning..alla är ju inte såna som bjuder och sen struntar i att
fullfölja affären..utan 99%
fullföljer ju affärerna dom gjort med mej....med Hälsning... Pucko"

Jo, han hette faktiskt Pucko, jag lovar!!! I verkligheten!
OK då, det gjorde han inte.

Sen följde betalningsinstruktioner m m.
Jag skrev i vredesmod artigt tillbaka och bedyrade honom att jag naturligtvis tänkte fullfölja affären och gav honom ett vänligt råd att kanske inte hugga huvudet av en som inget illa gjort, bara för att han haft lite otur med ett par köpare. Till saken hör att killen hade över tusen avslutade affärer. Om andelen fel inte överstiger 3 promille så tycker jag inte det är nödvändigt att ta fram storsläggan.

Svaret kom:

"Ja det är så,varför har jag skrivit detta..sen jag började skriva det här i mina vínnarannonser så har ingen backat ur affären..så iden var ju bra..jag sänder ditt Monopol direkt jag ser pengarna på kontot..och tackar för affären.."

Javisst du, jättebra idé.
Nu återstår bara att se om jag är mer kreativ när det gäller att skriva negativa omdömen än positiva. Jag undrar om det är tillåtet att skriva in länkar i omdömet.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0