Beslutsångest

Det här inlägget vet jag inte ens själv hur det kommer att sluta.
Som de flesta av mina läsare säkert känner till så är det en stor Scrabble-helg denna helg. Scrabble Masters går av stapeln. 16 av Sveriges allra bästa scrabblare möts i en alla-mot-alla-serie över två dagar. Jag är kvalificerad och anmäld, men plötsligt har jag drabbats av något ytterst ovanligt.
Jag vill inte spela.
Man kan skylla på vidskepelse. Turneringen spelas i en lokal där jag under hela 2008 endast radat upp fiaskon som kostat mig totalt över 50 rankingpoäng. Det började med förra Scrabble Masters, fortsatte med ett konstigt påfund som kallades Söndags-Scrabble och avslutades med den förfärliga Mälarpirater Cup. Mellan dessa plågor vann jag inte mindre än 6 turneringar under året, vilket är svenskt rekord i vunna turneringar under ett år, så utanför den här lokalen har det varit ett toppenår. Lokalen jag talar om är naturligtvis Gregers myspysiga lokal på Fredhäll. Eller i Fredhäll. På eller i?
Asch, skit samma. Det är ändå inte p g a lokalen som jag vill hoppa över årets Masters.

Jag kommer precis hem från Soft. På de senaste två tisdagarna har jag vunnit sammanlagt 0 matcher. Idel förluster! Jag har fullkomligt tappat gnistan. Jag orkar inte ta mig i kragen när det börjar bli motigt, har inte självförtroende att chansa, vilket leder till osäkerhet även på lättare, självklara ord. Finns TRÅK? HUDA? Viktiga baskunskaper har fallit i glömska. Jag suger helt enkelt.
Det här är inget som kommit plötsligt. Efter PARDANS Cup i våras bestämde jag mig för att spela bara för att det var roligt, inte komcentrera mig på resultat utan slappna av. Det funkade mycket bra, och jag började helt oväntat vinna turneringar på löpande band. Men så i augusti började det komma grus i maskineriet. Jag började helt enkelt ha förväntningar på mig själv igen. Och i takt med att mina största och vackraste förväntningar skoningslöst grusades sönder började demonerna viska igen. Rullningsträsket sög obönhörligt ner mig under ett par ronder i SM, och så var den drömmen död och begraven.
Mitt dåliga turneringshumör kom tillbaka med aldrig tidigare skådad styrka. Jag har bett mig fruktansvärt illa åt under senhösten, speciellt mot Alexander på SM, mot Bettan i hennes eget hem på luciadagen och mot Anna förra tisdagen på Soft. Dessa tre förtjänar mer än andra mina djupaste och uppriktigaste ursäkter. Sånt där beteende kan jag inte tolerera ens från mig själv!
Innan jag funnit glädjen i Scrabble igen så bör jag inte spela någon Masters-turnering.

Å andra sidan kan glädjen komma ovanligt fort ibland. Ett par lyckade ronder på lördag morgon och de mulnaste blötsnöridåer kan bytas till strålande solsken.
Och säkert kommer jag att ångra mig om jag hoppar av.
Och hur ser det egentligen ut att ordföranden för förbundet inte ställer upp i en turnering som arrangeras av förbundet och som han är mer än väl kvalificerad till? Illa är vad det ser ut!

Men om det nu är så att jag känner en rädsla när jag sticker handen i påsen, en rädsla som för inte alls länge sedan var en tillförsikt över att jag även om det skulle komma upp sju konsonanter hade kapaciteten att komma tillbaka? Om varje underläge, om så bara med 20 poäng, känns som ett ointagligt eftersläpning?
Då har man inte i Masters att göra. Då är Karin, första reserv, betydligt mer lämpad att spela.

Som jag sa, inte ens jag vet hur det här inlägget kommer sluta. För det jävliga, kära läsare, är att så fort jag tycker mig komma till slutsatsen att jag ska avanmäla mig och följa Masters från läktarplats så är det en liten speldjävul som reser sig längst bort i bakhuvudet, drar på sig en jättestor skumgummivante som det står "Heja Banjo" på och vrålar:
"ÄR DU INTE RIKTIG KLOK, DITT FÖRPULTE MÄHÄ!? DET ÄR KLART DU SKA SPELA SKITEN!!!!"

Och det är klart att jag ska. Nu har jag övertygat mig. Tack för att ni lyssnade.
(Sorry, Karin, du får hoppas på någon annans avhopp. Det här är ju Scrabble i Stockholm, någon kommer säkert buska.) 

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Googleannonserna tipsar om att Kognitiv beteendeterapi kanske kan vara en lösning! :)

2009-01-21 @ 08:16:55
Postat av: Anonym

"ÄR DU INTE RIKTIG KLOK, DITT FÖRPULTE MÄHÄ!? DET ÄR KLART DU SKA SPELA SKITEN!!!!"

2009-01-21 @ 11:03:40
Postat av: Michelle

"ÄR DU INTE RIKTIG KLOK, DITT FÖRPULTE MÄHÄ!? DET ÄR KLART DU SKA SPELA SKITEN!!!!"



2009-01-21 @ 11:04:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0